joi, 17 februarie 2011

Maica Magdalena: CUM să comunicăm COPIILOR credinţa ORTODOXĂ

SursA FotO: orthphoto.net

Uneori vedem semne îmbucurătoare că mesajul nostru pozitiv atinge sufletele copiilor.

O fetiţă (7 ani): "Ce este acel văl pe care ţi-l pune preotul pe cap cînd îţi spune rugăciunea pentru iertarea păcatelor?"

Maica Magdalena: "Se numeşte epitrahil, dar, ca să fiu sinceră nu ştiu exact de ce se procedează astfel#. Ştiu că te simţi ca atunci cînd eşti mic şi ai făcut ceva rău, dar mămica te iartă şi tu te ghemuieşti în fusta ei. Dar de ce nu-l întrebi pe părintele N.? (Fratele N. ajunsese de curînd preot şi duhovnicul copiilor. Mi s-a părut o bună ocazie de a intra în legătură cu el.)

Fetiţa: "Nu-i nevoie să-l întreb pe părinte. Ştiu pentru ce este."

Maica Magdalena: "Spune-ne şi nouă atunci. Noi nu ştim."

Fetiţa: "Ei bine, ai spus că mărturisirea este ca şi cum ţi-ai spăla sufletul, nu-i aşa? Atunci acesta este prosopul cu care te ştergi şi te usuci din nou."
...
Un adult către un copil: "Eşti fericit aici de unul singur?"

Copilul: "Ei bine, am fost la mărturisire şi mă simt bine, aşa că nu vreau să încep să mă cert cu sora mea."
...
Unui grup de copilaşi (3-6 ani)

Maica Magdalena: "Şşş, mai încet, la uşa de alături se fac mărturisiri."

Copilul: "Ce-i aia mărturisire?"

Maica Magdalena: "Cînd în faţa lui Dumnezeu îţi pare rău de tot ce ai făcut şi mărturiseşti preotului toate relele. Şi Dumnezeu îţi iartă lucrurile pentru care te căieşti".

Copilul: "Putem merge şi noi?"

Maica Magdalena: "Dacă ţii neapărat."

Cîţiva copii s-au hotărît să stea şi ei la coadă pentru mărturisire. Am răspuns cîtorva întrebări despre ce anume trebuie să facă, asigurîndu-i, de exemplu, că trebuie să spună ceea ce vor să spună şi că părintele le va spune cînd să îngenuncheze."

O fetiţă (3 ani): "Mi-e teamă, nu vreau să mă duc."

Maica Magdalena: "E în regulă, nu eşti obligată."

O fetiţă (6 ani), sora celei dintîi: "Nu-i nimic - voi spune eu păcatele ei."

Cîţiva adulţi care erau de faţă au rîs, dar am explicat pe tonul cel mai serios că trebuie să spunem numai şi numai păcatele noastre. De fapt, adulţii n-aveau niciun drept să rîdă. În parte explicaţia le era adresată lor.


# Am aflat abia ulterior ce reprezintă epitrahilul. Pentru informaţii suplimentare despre veşminte, a se vedea p.339-348


Din cartea "CUM să comunicăm COPIILOR credinţa ORTODOXĂ. Convorbiri, reflecţii şi alte sfaturi" - Maica Magdalena, trad. Cristian Pop şi diac. Ioan I. Ică jr, ediţia a III-a, Ed. Deisis, Sibiu, 2008, p. 95-96

Niciun comentariu: